Mi a TPMS rendszer?

A járműbe beszerelt abroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS) feladata az, hogy figyelmeztesse a vezetőt, ha egy vagy több abroncs túlságosan puha, ami veszélyt jelenthet a biztonságos közlekedésre. A TPMS az alacsony keréknyomást sárga kontroll-lámpával jelzi, amely a műszerfalon abroncs-keresztmetszet alakban gyullad ki (lópatkóra hasonlít), benne egy felkiáltójellel.

 

Ennek a kontroll-lámpának hosszú története van. Ez a történet onnan gyökerezik, hogy a múltban soha nem tudtuk, hogy megfelelő-e a nyomás az abroncsokban, és számos olyan súlyos baleset történt, amelyet el lehetett volna kerülni, ha a vezető tudja, hogy alacsony a nyomás a gumiban. A becslések szerint még ma is jelentős azoknak a járműveknek a száma, amelyek puha gumikkal mennek ki az útra. A TPMS segítségével végzett helyes abroncskarbantartás azonban sok súlyos balesetet képes megelőzni.

 

Amíg ez a kontroll-lámpa nem terjedt el, csak úgy tudtuk ellenőrizni a levegőnyomást, ha kiszálltunk, lehajoltunk és műszerrel megmértük. Néhány kivétellel ez volt az egyetlen olyan nyomásellenőrző eszköz, amely az átlagos fogyasztó számára rendelkezésére állt. A TPMS rendszerek nem egyformán működnek. Az alacsony nyomást jelző kontroll-lámpa felgyulladása mind az indirekt, mind a direkt TPMS esetében a folyamat utolsó lépését jelenti.

Indirekt TPMS: mit jelent az indirekt TPMS rendszer, és hogyan működik?

 

Az indirekt TPMS általában az ABS fékrendszer által használt keréksebesség szenzorokra támaszkodik. Ezek a szenzorok mérik az egyes kerekek fordulatszámát, a fedélzeti számítógép pedig összehasonlítja ezeket az adatokat egymással, valamint más járművek üzemi adataival, például a sebességgel.

 

Az egyes kerekek fordulatszáma alapján a számítógép meghatározza a járművön lévő abroncsok relatív méretét. Amikor a kerék a vártnál gyorsabban kezd forogni, a számítógép arra a következtetésre jut, hogy az abroncs túlságosan puha, és figyelmezteti a vezetőt.

 

Az indirekt nyomásellenőrző rendszer tehát valójában nem is méri az abroncsokban lévő nyomást. Nem arról van szó, hogy elektronikusan feldolgozza ugyanazt a mérési adatot, amelyet a műszer is megmutathat. Az indirekt nyomásellenőrző rendszer egyszerűen azt méri, hogy milyen gyorsan forognak a kerekek, és erről jelzéseket küld a számítógépnek, amely aktiválja a kontroll-lámpát, ha a forgásban valami problémát észlel.

 

 

Az indirekt TPMS előnyei

 

  • A direkt TPMS-hez képest alacsonyabb a költsége
 
  • Az évek során kevesebb programozást/karbantartást igényel, mint a direkt TPMS
 
  • Kevesebb általános karbantartást igényel, mint a direkt változat

 

 

Az indirekt TPMS hátrányai

 

  • Pontatlanná válhat, ha nagyobb vagy kisebb abroncsokat vásárolunk
 
  • Nem teljesen megbízható, ha az abroncsok nem egyenletesen kopnak
 
  • A gumik megfelelő felfújása után újra be kell állítani
 
  • A kerekek rutinszerű forgatása után újra be kell állítani

 

 

Direkt tTPMS: mit jelent a direkt TPMS rendszer, és hogyan működik?

 

A direkt TPMS rendszerben minden abroncs tartalmaz egy nyomásellenőrző szenzort, amely figyeli a nyomásszintet – az ABS rendszerből érkező kerékforgási adatokon túl.

 

A direkt TPMS szenzorai akár az abroncsok hőmérsékletét is mérhetik. A direkt nyomásellenőrző rendszer mindezeket az adatokat továbbítja egy központi vezérlő modulnak, amely elemzi és értelmezi azokat, és ha az abroncs nyomását a kelleténél alacsonyabbnak találja, ezt közvetlenül jelzi a műszerfal felé, ahol felgyullad a kontroll-lámpa. A direkt nyomásellenőrző mindezen adatokat általában vezeték nélkül továbbítja. Minden szenzor egyedi azonosító számmal rendelkezik. Így a rendszer nem csak saját magát és más járművek rendszereit, hanem az egyes kerekek nyomásértékeit is meg tudja különböztetni egymástól.

 

Sok gyártó saját technológiát használ ezekhez a rendkívül speciális rendszerekhez, ezért a TPMS-t csak tapasztalt és szakképzett szerelők tudják kicserélni olyan módon, hogy az megfelelő legyen az adott jármű számára.

 

 

A direkt TPMS előnyei

 

  • Tényleges guminyomás adatokat küld az abroncs belsejéből
 
  • A kerekek forgatása vagy a gumik cseréje nem befolyásolja a pontosságát
 
  • A kerekek forgatását vagy a gumik cseréjét követően egyszerűen újraszinkronizálható
 
  • A szenzorokban lévő akkumulátorok általában egy évtizedig bírják
 
  • A jármű pótkerekébe is beépíthető

 

 

A direkt TPMS hátrányai

 

  • Összességében költségesebb, mint az indirekt TPMS
 
  • Az újraszinkronizálás egyszerű művelet, de drága szerszámokat igényelhet
 
  • Az akkumulátor nem javítható; ha az akkumulátor lemerül, a teljes szenzort ki kell cserélni
 
  • A gyártók saját rendszerei miatt a vásárlók és a szervizek nehezen tudják kivitelezni a telepítést, a szervizfeladatokat és a cserét
 
  • Be- és kiszerelés során sérülhetnek a szenzorok

 

 

Keréknyomás és biztonság

 

Eltérő módszerekkel ugyan, de mindkét rendszer ugyanazt a célt szolgálja, és ugyanazt a kontroll-lámpát kapcsolja be. Bár a TPMS rendszer megfelelő karbantartás mellett pontos jelzéseket adhat, nem helyettesíti a manuális nyomás ellenőrzéseket, és csak egy kiegészítő eszköznek tekintendő a gépkocsi karbantartásához szükséges kellékek között.

Vous voulez en voir plus ? Szeretne többet megtudni? Vissza az összes gumiabroncs tipphez