43+ szakértői központ, több, mint 1800 szerviz Európában

27 év tapasztalat az abroncs- és autószerviz terén

4.5 átlag Google értékelés több, mint 128.560 értékelés

Mire figyeljünk?

 

Az autógyártók a jármű kezelési kézikönyvében gyakran feltüntetik az ajánlott abroncsokra vonatkozó információkat is. Ezeket az adatokat az üzemanyagtöltő fedelének belső oldalán vagy a vezető melletti oszlopon is jelölik.

 

Az abroncsokat számos kategóriába sorolhatjuk, és nem csak a márkanevek, valamint a téli/nyári gumik megkülönböztetése szerint. Minden abroncson számos jelölés található, amelyek mutatják a gumi méretét, korát és gyártási helyét. Ezeknek a paramétereknek az ismerete nagyban befolyásolhatja a gumik kiválasztásáról hozott döntést.

Mi befolyásolja az élettartamot?

 

A gumik állapota mind a gyártásukhoz felhasznált anyagtól, mind az Ön vezetési stílusától függ. A sportos elindulás, a hirtelen fékezések és az éles kanyarodás, ami próbára teszi a gumik tapadását, azt eredményezhetik, hogy nagyon gyorsan elkopnak a gumik, és előbb kell őket cserélni. Ezzel szemben az egyenletes és finomabb vezetési stílus lehetővé teszi, hogy akár több szezonon keresztül is használja őket.

 

Az abroncsok vásárlásakor és cseréjekor fontos, hogy az abroncs megfeleljen a jármű típusának és tömegének, és a futómű megfelelően legyen beállítva. Így a lehető legkisebb mértékre szorítható vissza az elhasználódás. Egy másik szempont, amire gyakran nem fordítanak kellő figyelmet az autósok, az a gumik megfelelő tárolása. Ne felejtse el, hogy a nedves helyiségben történő tartós tárolás, tartós napsütés vagy a szélsőséges hőmérsékleten történő tárolás mind befolyásolják a gumik állapotát!

Mi befolyásolja a gumiabroncsok élettartamát?

Milyen útmutatást kövessünk tehát abroncsok vásárlásakor?

 

1.     Hatósági engedély (homologizáció)

 

A vadonatúj autókat úgynevezett engedélyezett abroncsokkal szerelik fel, amelyek lehetővé teszik a jármű képességeinek teljes kihasználását. Ezeket a gumikat konkrét márkákhoz és modellekhez rendelik hozzá (pl. Hondához H0 jelzésű, Volkswagenhez B jelzésű gumikat). Az ilyen gumik garantálják, hogy az autózás kényelmes és biztonságos legyen. Ha az autó engedélyezett abroncsokkal gördült ki a bemutatóteremből, akkor gumicsere esetén egy másik engedélyezett abroncs modellt kell választanunk (másfajta gumik ugyanis ronthatják a jármű vezethetőségét). Ez különösen a nagyobb teljesítményű járműveknél fontos.

 

 

2.     Abroncsméret

 

Az engedélyezés (homologizáció) másik formája az engedélyezett, tehát az adott járműmodellhez ajánlott méret. Ez az abroncsméretek azon tartományát jelzi, amelyen belül bármely gumi biztonságosan felszerelhető egy adott autóra, az alábbiak szem előtt tartásával:

 

  • a nagyobb méretű gumik jobb vezethetőséget és rövidebb fékezési időt biztosítanak;
 
  • a kisebb méretű gumikat a jobb üzemanyag hatékonyság jellemzi

 

 

3.     Az abroncscímkék

 

2012. november 1-től az Európai Unióban értékesített minden gumiabroncson speciális címkét kell elhelyezni. A címke az alábbi három paraméterről ad információkat:

 

  • üzemanyag hatékonyság – A-tól G-ig terjedő osztályokban van meghatározva, ahol az A jelenti a legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztási szintet;
 
  • wet grip (nedves tapadás)– minél jobban tapad a gumi, annál rövidebb a féktávolság. Ezt a paramétert is A-tól G-ig terjedő osztályokkal jelölik, ahol az A jelenti a legrövidebb féktávolságot.
 
  • a gördülő abroncs által keltett zaj – a jelölésben látható egy fekete ív azt jelenti, hogy a gumi csendes, három ív pedig azt jelenti, hogy viszonylag nagy zajt kelt, de még elfogadható határokon belül.

 

 

4.     A sebesség- és a terhelési index

 

Ezek az értékek az abroncs oldalfalán láthatók: a sebességindex betű, a terhelési index pedig két- vagy háromjegyű szám formájában.

 

A sebességindex az adott abroncsra vonatkozó legnagyobb sebességet jelzi. Ez függ a motor teljesítményétől, a jármű tömegétől, a nyomatéktól és a féknyomatéktól. Ezzel szemben a terhelési index a megengedett kerékterhelést mutatja.

 

A törvény szerint olyan gumikat, amelyek fenti indexei alacsonyabbak, mint a gyártó által jóváhagyott indexek, nem szabad az adott gyártó járműveire felszerelni. Az ilyen gumik ugyanis gyorsabban elhasználódnak, és nem biztosítanak megfelelő szintű biztonságot (kevésbé stabilak, és túlzott terhelés esetén ki is durranhatnak).

 

Példák indexekre:

Sebességindexek:

M – 130 km/h-ig

N – 140 km/h-ig

P – 150 km/h-ig

Q – 160 km/h-ig

R – 170 km/h-ig

S – 180 km/h-ig

T – 190 km/h-ig

H – 210 km/h-ig

V – 240 km/h-ig

W – 270 km/h-ig

Y – 300 km/h-ig

Terhelési indexek:

85 – 515 kg / abroncs

86 – 530 kg / abroncs

87 – 545 kg / abroncs

88 – 560 kg / abroncs

89 – 580 kg / abroncs

90 – 600 kg / abroncs

91 – 615 kg / abroncs

92 – 630 kg / abroncs

93 – 650 kg / abroncs

94 – 670 kg / abroncs

95 – 690 kg / abroncs

96 – 710 kg / abroncs

97 – 730 kg / abroncs

98 – 750 kg / abroncs

99 – 775 kg / abroncs

100 – 800 kg / abroncs

101 – 825 kg / abroncs

102 – 850 kg / abroncs

 

Ne feledje! Ha olyan gumit választ, amelynek a paraméterei eltérnek a gyártó által ajánlottaktól, elveszíti a megvásárolt termékre vonatkozó garanciát. Mi több, baleset esetén a biztosító is megtagadhatja a kártérítés kifizetését.

egy mosolygós férfi üzleti öltönyben, keresztbe tett karokkal

Vous voulez en voir plus ? Szeretne többet megtudni? Vissza az összes gumiabroncs tipphez