Gumiabroncs kiválasztása
Mire figyeljünk?
Az autógyártók a jármű kezelési kézikönyvében gyakran feltüntetik az ajánlott abroncsokra vonatkozó információkat is. Ezeket az adatokat az üzemanyagtöltő fedelének belső oldalán vagy a vezető melletti oszlopon is jelölik.
Az abroncsokat számos kategóriába sorolhatjuk, és nem csak a márkanevek, valamint a téli/nyári gumik megkülönböztetése szerint. Minden abroncson számos jelölés található, amelyek mutatják a gumi méretét, korát és gyártási helyét. Ezeknek a paramétereknek az ismerete nagyban befolyásolhatja a gumik kiválasztásáról hozott döntést.
Milyen útmutatást kövessünk tehát abroncsok vásárlásakor?
1. Hatósági engedély (homologizáció)
A vadonatúj autókat úgynevezett engedélyezett abroncsokkal szerelik fel, amelyek lehetővé teszik a jármű képességeinek teljes kihasználását. Ezeket a gumikat konkrét márkákhoz és modellekhez rendelik hozzá (pl. Hondához H0 jelzésű, Volkswagenhez B jelzésű gumikat). Az ilyen gumik garantálják, hogy az autózás kényelmes és biztonságos legyen. Ha az autó engedélyezett abroncsokkal gördült ki a bemutatóteremből, akkor gumicsere esetén egy másik engedélyezett abroncs modellt kell választanunk (másfajta gumik ugyanis ronthatják a jármű vezethetőségét). Ez különösen a nagyobb teljesítményű járműveknél fontos.
2. Abroncsméret
Az engedélyezés (homologizáció) másik formája az engedélyezett, tehát az adott járműmodellhez ajánlott méret. Ez az abroncsméretek azon tartományát jelzi, amelyen belül bármely gumi biztonságosan felszerelhető egy adott autóra, az alábbiak szem előtt tartásával:
- a nagyobb méretű gumik jobb vezethetőséget és rövidebb fékezési időt biztosítanak;
- a kisebb méretű gumikat a jobb üzemanyag hatékonyság jellemzi
3. Az abroncscímkék
2012. november 1-től az Európai Unióban értékesített minden gumiabroncson speciális címkét kell elhelyezni. A címke az alábbi három paraméterről ad információkat:
- üzemanyag hatékonyság – A-tól G-ig terjedő osztályokban van meghatározva, ahol az A jelenti a legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztási szintet;
- wet grip (nedves tapadás)– minél jobban tapad a gumi, annál rövidebb a féktávolság. Ezt a paramétert is A-tól G-ig terjedő osztályokkal jelölik, ahol az A jelenti a legrövidebb féktávolságot.
- a gördülő abroncs által keltett zaj – a jelölésben látható egy fekete ív azt jelenti, hogy a gumi csendes, három ív pedig azt jelenti, hogy viszonylag nagy zajt kelt, de még elfogadható határokon belül.
4. A sebesség- és a terhelési index
Ezek az értékek az abroncs oldalfalán láthatók: a sebességindex betű, a terhelési index pedig két- vagy háromjegyű szám formájában.
A sebességindex az adott abroncsra vonatkozó legnagyobb sebességet jelzi. Ez függ a motor teljesítményétől, a jármű tömegétől, a nyomatéktól és a féknyomatéktól. Ezzel szemben a terhelési index a megengedett kerékterhelést mutatja.
A törvény szerint olyan gumikat, amelyek fenti indexei alacsonyabbak, mint a gyártó által jóváhagyott indexek, nem szabad az adott gyártó járműveire felszerelni. Az ilyen gumik ugyanis gyorsabban elhasználódnak, és nem biztosítanak megfelelő szintű biztonságot (kevésbé stabilak, és túlzott terhelés esetén ki is durranhatnak).
Példák indexekre:
Sebességindexek:
M – 130 km/h-ig
N – 140 km/h-ig
P – 150 km/h-ig
Q – 160 km/h-ig
R – 170 km/h-ig
S – 180 km/h-ig
T – 190 km/h-ig
H – 210 km/h-ig
V – 240 km/h-ig
W – 270 km/h-ig
Y – 300 km/h-ig
Terhelési indexek:
85 – 515 kg / abroncs
86 – 530 kg / abroncs
87 – 545 kg / abroncs
88 – 560 kg / abroncs
89 – 580 kg / abroncs
90 – 600 kg / abroncs
91 – 615 kg / abroncs
92 – 630 kg / abroncs
93 – 650 kg / abroncs
94 – 670 kg / abroncs
95 – 690 kg / abroncs
96 – 710 kg / abroncs
97 – 730 kg / abroncs
98 – 750 kg / abroncs
99 – 775 kg / abroncs
100 – 800 kg / abroncs
101 – 825 kg / abroncs
102 – 850 kg / abroncs
Ne feledje! Ha olyan gumit választ, amelynek a paraméterei eltérnek a gyártó által ajánlottaktól, elveszíti a megvásárolt termékre vonatkozó garanciát. Mi több, baleset esetén a biztosító is megtagadhatja a kártérítés kifizetését.