43+ szakértői központ, több, mint 1800 szerviz Európában

27 év tapasztalat az abroncs- és autószerviz terén

4.5 átlag Google értékelés több, mint 128.560 értékelés

Passzív biztonság elemei járművekben

Napjainkban, a gépjárműipar gyors technológiai fejlődésével a biztonság az autótervezés egyik legfontosabb szempontjává vált. Ez nemcsak a járművezetőkre és az utasokra, hanem a járművön kívül tartózkodókra is vonatkozik. Ennek eredményeképpen a mai gépkocsik a minden idők legbiztonságosabb autói.

 

Mindamellett nem szabad teljes mértékben a technológiára hagyatkoznunk - járműveinkben is vannak olyan elemek, amelyek akkor is védelmet biztosítanak számunkra, amikor nem vagyunk ennek tudatában. Ezek az úgynevezett passzív biztonság elemei.

Mi a passzív biztonság?

 

Az autóvezetés kockázatos tevékenység. A járművezetőknek tisztában kell lenniük az utakon tapasztalható számos potenciális veszéllyel, és bár végső soron rajtuk múlik, hogy megelőzzék és elkerüljék azokat, léteznek olyan aktív biztonsági funkciók, amelyek a balesetek megelőzését szolgálják. Ezek az elemek a fékek, a világítás, az ABS, az ESP és sok más modern megoldás.

 

Ebben a cikkben azonban más, kevésbé látható, de ugyanolyan fontos elemekre összpontosítunk. Ezek azok, amelyek baleset esetén megvédenek minket. Röviden, míg az aktív biztonság elemei megelőzik a baleseteket, a passzív biztonság elemei kulcsfontosságúak, mert ha mégis bekövetkezik egy baleset, enyhítik a következményeket és védik az életünket.

elemek passzív biztonsági autó

Milyen elemek alkotják az autónk passzív biztonságát?

 

Bár néha lebecsüljük a fontosságukat, az autónk passzív biztonság elemei rendkívül fontos tényezők, amelyekről nem szabad megfeledkezni.

alváz és karosszéria

Alváz és karosszéria

 

Az autónk karosszériája az első védelmi vonal a biztonságunk érdekében a közúti közlekedésben. Az autó tervezésénél a műszaki szakemberek olyan módszereket dolgoznak ki, amelyekkel az ütközés során felszabaduló energia elvezethető. A modern autók olyan innovatív megoldások előnyeit élvezik, mint a szénszállal erősített műanyagok, az alumínium és az üvegszál, amelyek az ütközés erejének nagy részét elnyelik.

 

Ezek az innovatív anyagok nemcsak elnyelik az ütközés energiáját, hanem csökkentik a jármű súlyát is, és mint jól tudjuk, az autó súlyának növekedésével nő a mozgásenergiája, ami nagyobb ütközési energiát és az ütközési erőt is jelenti. Ezért a lökhárítóknak, a deformálható motorháztetőknek és más karosszériaelemeknek kettős szerepet kell betölteniük, hogy növeljék az utasok biztonságát.

Ha az ütközés ereje különösen nagy, a karosszériaelemek nem elegendőek, és az alváz, azaz az autó szerkezeti része lép működésbe. Az utasokat egy speciálisan kialakított ketrec védelmezi, amely képes ellenállni a nagy ütközéseknek anélkül, hogy deformálódna, vagy ellenőrzött és kiszámított módon deformálódik. Az alvázhoz sokkal nagyobb keménységű és merevségű anyagokat használnak, mint a karosszériához. Ezek általában formázott acélból, erősített alumíniumból vagy akár szénszálas anyagból készülnek.

 

A forgalomba hozatal előtt minden egyes autónak számos szigorú törésteszten kell átesnie, hogy felmérjék, mennyire hatékonyan deformálódik a szerkezet, és mennyire képes elnyelni és elvezetni az ütközési energiát. Az autókat nullától öt csillagig terjedő skálán értékelik, az eredményeket pedig megjelentetik és nyilvánosan hozzáférhetővé teszik az európai tesztelő szervezet Euro NCAP honlapján.

Biztonsági övek

 

Térjünk tehát át a passzív biztonság egyik legfontosabb és nemzetközileg elismert elemére. Bár a biztonsági öv eredete az 1940-es évekre vezethető vissza, 1959-ben egy zseniális svéd mérnök, Nils Bohlin feltalálta a hárompontos biztonsági övet. Forradalmi ötlete szerint a biztonsági öv szerkezetét három rögzítési ponttal erősítette meg, ami jelentősen javította a test védelmét és stabilizálását baleset esetén.

 

Ez a rendszer hamarosan minden gépkocsi esetében szabványos alapfelszereltséggé vált, és ma is az. A Volvo, amelyiknél Nils Bohlin dolgozott, úgy döntött, hogy a találmány szabadalmát a világ más gyártói számára is elérhetővé teszi. A biztonsági övek azonban csak néhány évtizeddel később váltak kötelező felszereléssé minden üléshelyen.

 

Biztonsági öv

A mai napig a biztonsági övek több mint egymillió életet mentettek meg, és becslések szerint 45%-kal csökkentik a közúti balesetek halálozási kockázatát. Sajnos egyes járművezetők még mindig nem vesznek tudomást a létezésükről, vagy helytelenül használják őket. Ezzel veszélyeztetik magukat és másokat, és súlyos bírságokat is kockáztatnak. 

Légzsák

Légzsák

 

A légzsákot, mint passzív biztonság egyik elemét az autókban 1971-ben találták fel, amikor a Mercedes-Benz szabadalmat jelentett be rá. Azóta az autók passzív biztonságának nélkülözhetetlen elemévé vált, és a biztonsági övvel együtt kiváló szövetségese a sérülések súlyosságának csökkentésének egy komoly baleset esetén.

 

Az első autó, amelyben többéves tesztelés és kísérletezés után ez beépítésre került, az 1981-es Mercedes Benz S-Class volt. Ez volt a kiindulópontja a történelem egyik legsikeresebb epizód volt a biztonság területén. A biztonsági övekhez hasonlóan a légzsákok is több millió autóvezető életét mentették meg világszerte. Évek óta folyamatosan fejlődnek és töltik be funkciójukat az utastérben, lehetővé téve, hogy a piacon kapható legbiztonságosabb autók akár nyolc vagy tíz légzsákkal is rendelkezzenek a jármű belsejében elosztva.

Hogyan működik a légzsákrendszer? Az érzékelők mérik az ütközés erejét, és ha az erő elég nagy, a légzsákok kinyílnak, hogy csökkentsék az ütközés erejét és gyengítsék az utasokra gyakorolt nyomást. Mindez ezredmásodpercek alatt történik. Baleset után a légzsákok leeresztik a levegőt, hogy ne okozzanak fulladást és további sérüléseket az utasoknak.

 

A hatóságok mostantól megkövetelik, hogy minden új gépkocsit alapfelszerelésként legalább egy légzsákkal legyenek felszerelve - a gépjárművezető részére. A légzsák használatára vonatkozó egyetlen ajánlás, hogy a légzsákot ki kell kapcsolni, ha az első utasülésen gyermeküléssel utazik, vagy ha az ülésen terhes nő ül. Ekkor célszerű kikapcsolni az utasoldali légzsákot, mivel ez a vezetőoldalon nem lehetséges.

 

 

Fejtámla

 

Az autóban lévő fejtámlák nemcsak a vezetés alatti kényelem elemei, hanem mindenekelőtt nagyon fontos szerepet játszanak a passzív biztonságban. A fejtámla megfelelő beállítása jelentősen csökkentheti a súlyos nyaki gerincsérülés kockázatát. Érdemes felidézni, hogy eredetileg a fejtámlák nem is voltak az autósülés kötelező tartozékai, és sok esetben a beszerelésük többletköltséggel járt.

 

A fejtámlát a fej tetejéhez kell igazítani, hogy az egész nyakat védje. Ez különösen hasznos hátulról történő ütközés esetén. A súlyos ütés pillanatában a fej hirtelen hátrafelé lendül, így ha a fejtámla megfelelően van beállítva, az ilyen elmozdulás nem lesz olyan mértékű, és következésképpen a sérülés jóval kisebb lesz. Ezért fontos a fejtámla helyes elhelyezése és beállítása, hogy baleset esetén elkerülhetők legyenek a súlyos nyaki traumák.

 

 

Ablaküvegek

 

Bár nem képezik a jármű szerkezetének részét, a jármű passzív biztonságának kulcsfontosságú elemei. Az ablaküveg nem csak azt teszi lehetővé, hogy lássunk az utat és a környezetünket, hanem védelmet is nyújt a külső tényezők és a balesetek ellen. Úgy tervezték őket, hogy törés nélkül bírják a nagy terhelést, mivel az általuk okozott kár még veszélyesebb lehet, mint az autó bármely más alkatrésze.

 

A szélvédő a legfontosabb üveg az egész autóban. Úgy tervezték és gyártották, hogy ütközés esetén ne törjön be, így védve a vezetőt és az utasokat az esetlegesen még nagyobb sérüléseket okozó bejutó elemektől. Az oldalablakokat viszont úgy tervezték, hogy betörjenek és energiát szabadítsanak fel, amennyiben viszont a gépkocsi felborul és az ajtókat nem lehet kinyitni, az egyetlen menekülési útvonalat jelentik az utasok számára.

 

Ezért olyan fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük autónk ablakainak állapotát, és gondoskodjunk arról, hogy azok mindig tökéletes állapotban legyenek. Még a kisebb sérülés is gyengítheti szerkezetüket és működésüket, és így veszélyeztetheti a járműben tartózkodó személyek biztonságát. Ezért a műszaki ellenőrzések során különös figyelmet kell fordítani az üvegezés állapotára, és ha észlelhető valamilyen sérülés, azt azonnal ki kell javítani vagy ki kell cserélni az üveget, különösen, ha a szélvédő sérült.

eCall

 

Az eCall rendszer, amelynek beszerelése 2018. március 31-től minden új autóban kötelező, a passzív biztonság megteremtését célzó egyik legkorszerűbb. Ez az utolsó védelmi vonal ütközés esetén, és a már korábban említett elemekhez hasonlóan sok életet menthet meg.

 

Bár az eCall-lal kapcsolatos munka a vártnál hosszabb időt vett igénybe, sikerült egy hatékony protokollt és operációs rendszert kifejleszteni. Az ütközés pillanatában, amikor a légzsákok kinyílnak, a rendszer azonnal vészjelzést küld a 112-es segélyhívó számra, így segítve a mentőket abban, hogy kapcsolatba lépjenek a járműben ülőkkel és megállapítsák a sérülések mértékét. Ez a kapcsolat az autóba szerelt SIM-kártya segítségével valósul meg, és kizárólag az európai szintű segélyvonalakkal lehet így kapcsolatot létesíteni.

 

Amennyiben a hívást nem veszik fel, a rendszer azonnal elindít egy sor intézkedési protokollt. A vészhelyzetet elhárító szolgálatokat, például a mentőket, a rendőrséget és a tűzoltóságot riasztják. Ennek érdekében a rendszer önállóan továbbítja a balesetre és a jármű helyére vonatkozó információkat a GPS-nek köszönhetően, valamint a jármű műszaki adatait, a tulajdonos adatait és az eset időpontját. Ez lehetővé teszi a sürgősségi orvosi csapatok számára, hogy 50-60%-kal csökkentsék a reakcióidőt, ami jelentős hatással van a közúti balesetek áldozatainak megmentési esélyeire.

eCall

Bár nem mindig vagyunk tudatában annak, hogy milyen jelentős a hatásuk, a passzív biztonság funkciói a járművekben világszerte több millió vezető és utas életét mentik meg. Bár csak akkor lépnek működésbe, amikor a legrosszabb forgatókönyv bekövetkezik, kulcsszerepet játszanak a tragikus következményekkel járó balesetek megelőzésében, amelyekben a sérültek áldozattá válhatnak. Ne feledje tehát, hogy mindig használja a biztonsági övet, mert nélküle a többi berendezés hatástalan.

 

Ahhoz, hogy autója mindig biztonságos legyen, elengedhetetlen, hogy ezeket az elemeket rendszeresen karbantartják és szervizeljék. Ezért célszerű elvégezni az autó átfogó ellenőrzését, vagy igénybe venni egy professzionális autójavító műhely szolgáltatásait, mielőtt hosszú útra indulna. Nem tudja, hogyan kell ezt csinálni? Ugorjon be a First Stop műhelybe, és mi segítünk! Várjuk Önt!